Notater |
- The Danish steamship Algarve was launched in 1921 and operated by Det Forenede Dampskibs Selskab (the United Steamship Company) of Denmark. She was seized by the United Kingdom followed the German occupation of Denmark in 1940.
Algarve was torpedoed and sunk with all hands—twenty-five officers and men—on February 19, 1941, off the east coast of England, near the Sheringham Light Float, by a German E-Boat—S-102 (Töniges). The depth of the wreck is about twenty meters.
Another vessel of the same name, also a British-flagged steam ship of Danish origin, was also torpedoed and sunk—on 20-Oct-1917—by the German U-Boat UB-38 off the south coast of England. Twenty-one lives were lost in the sinking, including the captain.
This ship was built by Lobbitz and Company for Det Forenede Dampskibs Selskab of Denmark in 1898 and was only purchased by Lambert Brothers of London in 1917.
She was sunk about 15 miles WSW from the Portland Bill in over 50 meters of water. This makes her a challenging but accessible dive for wreck divers.
- The Danish steamship Algarve SS, Capt. J. Mikkelsen, was taken over by the Ministry of War Transport after the German occupation of Denmark in April, 1940. The vessel was managed for the Ministry by the firm of Chr. Salvesen.
On February 19th, 1941, she was torpedoed and sunk by the German E-boat S-102 (Töniges) near Sheringham Light float. All hands, about 25 officers and men, were lost.
- HARTVIG SVEND AAGE ROHDES LIV
Hartvig Svend Aage Rhode Nielsen er født den 4. juli 1910 i Frølunde Fed, Tårnborg Sogn, og efter faderes død flytter han med sin mor og de mange søskende til Slagelse. Her bliver Maren Andersen, Hartvigs mor, atter gift. Herfra er det svært at følge familien og de enkelte familiemedlemmer, som skifter mellem en række forskellige adresser frem til 1930, hvor det er sidste gang en Folketælling registrerer Hartvigs bopæl.
Hartvig bliver sømand, og følger således på en tragisk måde – skal det vise sig - i faderens fodspor. Også Hartvig ældste bror Hans Peter Nielsen er taget til søs. I 1930 har Hartvig taget ophold på Sømandshotellet i Nyhavn, København, formodentlig mens han ventede på en ny forhyring.
I 1940 besætter tyskerne Danmark og de tusindvis af danske søfolk, der befinder sig uden for landets grænser, bliver af deres rederier opfordret til at søge neutral havn.
Men på mange skibe trodser man henstillingen og søger til britiske eller allierede havne. Skibet SS Algarve, som Hartvig i 1941 går ned med, er allerede i Liverpool den 9. april 1940. Skibet, der ejes af D.F.D.S. bliver overtaget af det britiske transportministerium og indlemmet i den engelske flåde, hvor det skal gøre konvojtjeneste. Om Hartvig sejler med SS Algarve allerede på dette tidspunkt, er uvist.
Hartvig er ved sin død den 19. februar 1941 donkeymand ombord på skibet. Som donkeymand er man en del af skibets maskinbesætning, hvor man fungerer som arbejdsleder og har en særlig betroet stilling, navnlig med hensyn til pasning af kedlerne (donkeykedlen), der skaffede damp til spil på dækket.
På Algarves tid blev den mest erfarne fyrbøder udnævnt til donkeymand.
OM SS ALGARVE OG HARTVIGS KRIGSFORLIS
S/S Algarve er i Liverpool den 9. april 1940 og er overgået til allieret kontrol. Det blev overtaget af the Ministry of War Transport og var administreret af det engelske rederi Chr. Salvesen. Den 31. august 1940 var Algarve klar til at afgå fra Methil til Canada. Folkene nægtede at sejle og klagede over utilstrækkelig våben; de forlangte en anti-ubådskanon. Konsul Schacke tog ombord og talte med dem, og han vendte stemningen, så alle ville med på nær en af fyrbøderne. Skibet skulle sejle næste dag, og der var ingen muligheder for at få en afløser. Så handlede man resolut, om end noget brutalt. Efter samråd med Immigrationen blev landgangstilladelsen taget fra manden den sidste aften, så han befandt sig ombord, da skibet sejlede. Derefter blev det kaptajnens opgave at prøve at få ham til at arbejde.
S/S Algarve gennemførte flere konvojsejladser blandt andet til Halifax, Canada og en del langs den engelske østkyst fra Methil i nord til Southend i syd lastet med blandet gods.
Den 18. februar 1941 forlader S/S Algarve Southend som en del af den 43 skibe store konvoj FN 411 med ankomst til Methil den 20. februar. Vejret har indtil nu i januar og februar 1941 været i de allierede skibes favør, idet vejrliget har været præget af stærk blæst og snestorme, der til en vis grad har beskyttet mod angreb fra tyske fly og overfladeskibe. Men en opklaring i midten af februar betød, at tyske E-både (hurtigtgående motortorpedobåde) fra 1. S-Flottille kunne gennemføre en række overfald på allierede handelsskibe i den engelske kanal.
Den 19. februar er E-bådene S 28, S 39, S 101 og S 102 på en sådan aktion ved Themsens munding. Og S 102, der føres af Oblt.z.S. Töniges, sænker det danske fragtskib S/S Algarve ved Sheringham Light, Norfolk. Alle 27 ombord omkommer.
De omkomne danskere er:
Skibsfører Jes Nielsen Mikkelsen af Esbjerg
1. Styrmand Hans Hejde af Valby
2. Styrmand Ejvind Jørgen Peter Jespersen af Birkerød
1. Maskinmester Thorvald Elb af København
2. Maskinmester Adolf Harald Strange af København
3. Maskinmester Mogens Albert Weber Hansen af København
Hovmester Erling Rønberg af København
Kok Jens Arne Øron af Lemvig
Matros Johannes Martin Sofus Frederik Hansen af København
>>>Matros Samuel Olsen af Frederikshavn
Matros Robert Nielsen af Lihme
Matros Viktor Pedersen af Skive
Letmatros Edmund Sørensen af Agger
Letmatros Carl Andersen af Lihme
Fyrbøder Hartvig Andersen af Holbæk
Fyrbøder Hardi Christensen af Frederikshavn
Fyrbøder Paul Hoth Frederiksen af Frederikshavn
Fyrbøder Jens Ove Hansen af Nakskov
Fyrbøder Ejner Johansen af København
|