Notater |
- Erik Bang Lemche blev født 13. juni 1941 som søn af kunstmaler Hans Martin Lemche og dameskrædder, tidligere billedskærer Meta Bang Lemch og havde gennem sin barndom og ungdom beskæftiget sig meget med tegning og maling både hjemme og på kurser, selvstændigt eller ofte med faderen som vejleder. Arbejdet med tegning, maleri og efterhånden også grafik og keramik har også i hans voksentilværelse beslaglagt en stor del af hans tid, både som personlig udtryksform og som lærer for børn i folkeskolen eller for voksne på aftenhold. Fra sommeren 1988 arbejdede han som kunstner på fuldtidsbasis. Han blev især facineret af de udtryksmuligheder, der ligger i træsnittet, ikke mindst anvendt som flerfarvetryk. I marts 1989 kom swn første anderkendelse idet Fredensborg Fredensborg Turistforening købte hans træsnit "Fredensborgdage" for at give det til Dronning Margrethe. Dette træsnit er senere blevet købt og anvendt som gave til flere af Fredensborgs Venskabsbyer, ligesom det hænger på Fredensborg Rådhus. Men netop som han var ved at komme i gang, med tilbud om flere lokale udstillinger, døde han pludselig d. 18. maj 1991 knapt 50 år gammel. Mange af hans træsnit nåede derfor aldrig at blive trykt i det antal, som nummereringen angiver, ligesom han efterlod en masse udkast og påbegyndte arbejder, der aldrig blev færdige. (Skrevet af ? i 1991)
Erik skrev selv en kort selvbiografi til Mellemfolkeligt Samvirke, da vi søgte om at blive udsendt som frivillige. Vi blev ikke godkendt.
Da han forlod Himmelev Skole efter 11 årfik han følgende udtalelse med fra skoleinspektør Steen Jørgensen: Erik Lemches undervisning har især ligget i historie og geografi, hvor han adskillige gange har ført op til prøve med godt resultat. Dansk og samtidsorientering har han de sidste år kombineret i samme klasse; formning har han desværre pga. en midlertidig eksem måttet lade udgå af sin fagkreds. Erik Lemches undervisning er præget af grundig forberedelse og engagement for de ting, han beskæftiger sig med, hvorfor han har let ved at fange elevernes opmærksomhed. I lærerrådet er Erik Lemche en god kollega, som aktivt tager del i behandling af sagerne.
Jeg er født og opvokset i København i hvad man vel kan kalde et middelstandsmiljø, idet min far ernærede sig som kunstmaler og min moder i en årrække som dameskrædder med egen systue i hjemmet. Specielt herved skal fremhæves den tryghedsfølelse og inspirationskilde, det for mig som barn har været at vokse op med forældre, der begge har haft størstedelen af deres arbejde i hjemmet. Fra denne periode erindrer jeg mest min moder bøjet over arbejdet både dag og aften, ja til tider natten med, tyggende på en stump cerut, hvorfra der af og til puffedes en røgsky ud i lokalet, hvis ikke den, hvad der var det almindeligste,allerede i længere tid havde været gået ud.
Da min moder således var hængt op, blev det naturligt min fader, der ikek på samme måde var bundet af en tidsfrist for eventuele bestillingsarbejder, som måtte tage sig af husarbejdet, hvilket jeg ikke erindrer har generet hamsynderligt. Han må da også herudover have haft en del tid til rådighed, idet jeg tydeligt husker ham fra timelange arbejder foran staffeliet i hjemmet arbejdende med opstillings- og portrætmaleri, til tider med mig som model, hvilket jeg ikke yndede, da det krævede lang tids stillesidden. det er dog alligevel lykkedes ham at overtale mig til det nogle gange, da jeg var helt lille ved at lade mig sidde, så jeg kunne følge med i, hvad han foretog sig. Da jeg blev større lod han mig arbede med forskelligt imens som f.eks. at snitte figurer i en træklods. Ofte er han også taget ud for at male landskaber, og så fik jeg mange gange lov til at komme med, idet han satte mig op foran på cyklen, og bandt malergrejerne forskellige andre steder herpå, hvorefter vi var klar til at drage af.
Til bileldet af denne periode knytter sig også en ret udbredt selskabelighed, idet der i mine forældres hjem ofte opholdt sig én, to eller flere personer på så godt som alle tider af døgnet, og de indgik mere eller mindre i den normale husrytme med arbejde, madlavning, oprydning og underholdning. Disse mennesker udgjorde en broget flok med højst forskellige erhverv. Der var mine forældres kolleger, kunder, venner, venners bekendte eller oftest flere af disse ting på en gang. Ud over denne mere tilfældige selskabelighed erindrer jeg også en mere organiseret erhvervsmæssig, som når min fader samledes med sine kunstnerkolleger for at arrangere den årlige udstilling, eller mere privat, når mine forældre inviterede eller lod sig invitere til selskab med deres venner.
Om sommeren opholdt jeg mig i mine barneår i Hundested, hvor mine forældre i fællesskab med min faders søskende (8 stk:) ejede et sommerhus. I min førskolealder blev dette ophold som regel lagt før elelr efter den egentlige feriesæson, hvilket selvfølgelig ændrede sig, da jeg begyndte at gå i skole. Endvidere indtraf der da også den ændring, at jeg på den årlige sommerferie medbragte en bestemt af mine klassekammerater. det blev i løbet af min skoletid i øvrigt almindeligt at jeg tilbragte de fleste af mine skoleferier og adskillige weekends i Kgs. Lyngby hos min farfar, der som tidligere kredslæge med en stor børneflok boede i et stort hus med en enorm have. Det indebar uanede legemuligheder, som jeg da også benyttede mig af i forening med vejens øvrige børn.
Omkring 11 års alderen ændredes dette billede, idet jeg da meldte mig ind i en spejdertrop og således fik de fleste af mine weekends og adskillige ferier beslaglagt de næste 4 - 5 år frem i tiden indtil jeg i 14- 15- 16årsalderen gradvis mistede interessen herfor og i stedet i større og større udstrækning benyttede min fritid til at hænge rundt i forskellige jazzklubber samt løbe rundt til forskellige ungdomsgilder- og fester.
Med den opridsede baggrund kan det næppe undre at jeg allerede tidligt begyndte at udtrykke mig mig i billeder ved at tegne og male, skære i træ, leioleum elelr lave figurer i forskellige meterialer; derimod blev mit forhold til skolen ikek særlig positivt, idet jeg stort set kedede mig i timerne og i øvrigt irriteredes over, at man blandede sig i, hvad jeg foretog mig. dette forhold bedredes ikke med årene. Da jeg var 15 år og gik i 4. mellemskoleklasse tilspidsede det sig i en sådan grad, at jeg fandt det nødvendigt at forlade skolen ½år før eksamen. Det skal hertil siges at jeg på daværende tidspunkt havde ret store pubertetsproblemer, idet jeg løb fra den ene depressionsperiode over i den næste, dog afbrudt af kortere opstemte perioder, og således ikek var i stand til at foretage mig noget egentlig rationelt. En lykke for mig var på dette tidspunk, at jeg kunne udtrykke mig i billeder, idet dette hjalp mig til at male mig igennem mine depressioner.
Jeg forlod da skolen og gik i malerlære, idet mine forældre meget fornuftigt foreholdt mig, at jeg ikke bare kgå og lave ingenting. Efter 1½år aom malerlærling, var jeg faldet til ro, og fandt så ud af, at jeg egentlig godt ville vide noget mere, hvorefter jeg meldte mig ind på et aftenskolekursus, og i de følgende år fik taget mellemskoleeksamen, realeksamen,blev udlært som malersvend og sluttelig tog studentereksamen.
Jeg finder selv at disse år både som håndværker og aftenkursist har haft en meget stor udviklingsmæssig betydning for mig, idet jeg her på en både personlig og livsnær måde får kendskab til og kontakt med temmelig forskellige miljøer. til forståelse heraf bør man erindre sig, at langt de fleste aftenkursister om dagen havde et almindeligt erhverv at passe.
I denne periode fik jeg hold på mig selv og mine interesser begyndte at samles om geografiske, arkæologiske, historiske og samfundsmæssige spørgsmål, elelr kort sagt spørgsmål, der angikmenneskers indbyrdes forhold, deres afhængighed af hinanden, af givne kulturmønstre (vaner) og af de omgivende naturlige ressourcer. Hermed fulgte naturligt interesse for beskæftigelse med de aktuelle samfundsforhold, hvilket efterhånden førte til politisk engagement, som udtryktes ved, at jeg meldte mig ind i "Studentersamfundet" og i dettes marxistiske fraktion "Clarte´" og i de følgende år deltog ret aktivt i disses møder og arrangementer. PÅ et tidspunkt var jeg også medredaktør af Clarte´bladet, ´bestyrelsesmedlem af Clarte´og afStudentersamfundets festudvalg.
Da jeg havde afsluttet min studentereksamen tilmeldte jeg mig Københavns Universitet i den hensigt at læse klassisk arkæologi, og gik så i øvrigt i gang med som sommerferiejob at hjælpe med flytningen af zoologisk museum. Af flere grunde blev det studiemæssigt set et for mig noget utilfredsstillende år, men væsentligst hertil var vel nok, at den professor, der forestod undervisningen i klassisk arkæologi dette år var fritaget for forelæsninger, da hen var beskæftiget med nogle udgravninger i Mellemøsten og således var årsag til at studiet fik et noget tilfældigt præg. Jeg besluttede da i stedet at læse til lærer, da jeg syntes, jeg trængte til at se noget af landet udenfor København, tilmeldte jeg mig et jysk seminarium.
Som man vel kunne vente, hvade jeg nogle startvanskeligheder, som delvis grundedes i at være flyttet ti en fremmed del af landet, og delvis skyldtes at så godt som alle mine klassekammerater var gået direkte fra gymnasiet på seminariet og derfor havde en ganske anden baggrund end min egen. Efterhånden kom det dog til at gå glimrende, og vi fik udbygget et udmærket kammeratskab, også på tværs af klasseskel. det førte til at vi i vores dimissionsår i et timandsudvalg lavede en revy, der fik sådan succes, at vi kom til at turnere med den både til Horsens og Århus.
Medens jeg gik på seminsrium var lærermanglen endnu så stor, at vi blev sendt ½ år "på græs" (dvs. ud som vikarer med løn) før på den måde at få et praktisk indbliki lærergerningen, og samtidig afhjælpe lærermanglen en smule. Det var som "græssist, at jeg traf min kone, der var lærerinde på det første af de 2 steder, jeg vikarierede, og det må indrømmes at det var dette forhold, som var årsag til at jeg måtte skifte vikariat.
Efter at jeg var kommet tilbage til seminariet søgte min kone også til Jylland og fik en stilling ved en lille skole "trælund Skole" ved Blåhøj i Midtjylland, hvorefter vi begge flyttede dertil. Da jeg året efter var færdig på seminariet, kom jeg til at afjene min værnepligt inden for civilforsvarskorpset på ambulanceskolen i Herning, hvor jeg bl.a. lærte end del førstehjælp samt gennemgik den teoretiske del af en sygehjælperuddannelse.
Sommeren 1968 blev jeg hjemsendt fra cicilforsvaret og kunne da se mig om efter en stilling. det var på daværende tidspunkt klart at Trælund skole skulle nedlægges, idet der var bygget en centralskole, som skulle tage børnene i området. Da vi endvidere i mellemtidenhavde fået en søn, og begge vore forældrepar boede på Sjælland og gerne ville se os af og stil, blev min kone og jeg enige om at søge stilling her, og vi har da siden været anssat ved Himmelev Skole 3 km nord for Roskilde. Jeg har tildato undervist 1½ år i folkeskolen ved Himmelev skolevæsen fortrisvis i fagene dansk, historim. samfundslære, geografi og formning, og jeg har i disse fag haft elever i alderen 11 - 15 år.
Mens vi boede i Blåhøj og jeg stadig gik på seminariet, forestod jeg ledelsen af Blåhøj Ungdomsklub, hvilket jeg desværre måtte afstå fra, da jeg skulle aftjene min værnepligt. I stedet fik jeg i Herning kontakt med politisk venstreorienterede kredse og var her med til stiftelsen afpartiet Venstresocialisterne, i hvis møde, udvalg og arrangementer jeg siden deltog i den udstrækning det var mig muligt.
Efter at vi er flyttet til Himmelev, har jeg kun i meget begrænset omfang beskæftiget mig med politisk arbejde, idet jeg ud over mit almindelige skolearbejde, har undervist både i Ungdomsskolen i orientering og i voksen-aftenskolen i keramik og således haft rigeligt at tage mig til., ud over den tid, jeg har benyttet på min nærmeste familie, der i øvrigt for ½år siden forøgedes med en datter. Sluttelig skal blot nævnes, at jeg altid har holdt meget af at rejse, og som følge deraf fra 14års alderen og op til i dag har brugt de fleste af de ekstra penge, jeg har kunnet skrabe sammen, til dette formål og således efterhånden har fået et vist kendskab til en stor del af de europæiske lande.
Jeg er uddanet malersvend og har arbejdet som sådan i 1 års tid. Jeg har noget kendskab til førstehjælp og sygepleje. Har ledet en ungdomsklub. Har deltaget i politisk arbejde og mødevirksomhed og har inden for Clarte´været medlem af bestyrelsen samt medredaktør af Clarte´bæadet. Har kendskab til fotoarbejde. Har kendskab til keramikfremstilling og keramisk teknik.
Jeg har længe været interesseret i andre folkeslag og kultrformer og met det ville være meget lærerigtog udbyttegivende at kunen komme til at deltage i et nært samarbejde med folk ikke mindst i et U-land. Den nyliggt udsendte fjernsynsserie om dansk u-landshjælp i Østafrika har kun bestyrket mig i mn interesse for at komme til at deltage i et arbejde der.
Jeg ville foretrække primært at komme til at undervise i orienteringsfag som geografi, historie og samfundslære samt formning, men kan i øvrigt forstå andre almindelige skolefag.
|