Notater |
- Student fra Metropolitanskolen 1910 og Cand.Polyt.. som bygningsingeniør 1916.Efter eksamen fik han ansættelse ved Christiani & Nielsens Århusafd., men allerede næste år stiftede han sammen med sine jævnaldrene kammeraterOtto Kierulff og Jørgen saxild, ingeniørfirmaet Kampmann,Kierulff &Saxild, der siden har udført store entrepenørarbejder i Danmark og i udlandet .1923 var Kampmann medstifter af firmaet saxildand Partners i London, der i 1927 blev sammnesluttet med det danske ingeniørfirma Peter Lind& Co.Ltd.Firmaet Kierulff & Saxild har i samarbejde med et andet dansk firma og et svensk industrifirma bygget store jernbane-anlæg i Lilleasien og Iran.
I lilleasien,hvor arbejdet påbegyndtes i 1926 og lededes af Kamppmann,byggedes en nordlini eog ensydlinie med en samlet længde af 850 km.Den trans-iranske jernbanelinie , som går fra Det Kaspiske Hav over hovedstaden Teheran til Den Persiske Golf, har ialt en længde på ca. 1500 Km.Haraf var ca, 500 Km bygget af tyske og amerikanske ingeniører;1933 overdroges bygningen af de resterende og langt de vanskeligste 1000 km til det danske firma.1932 blev Kmapmanndirektør og medlem af bestyrelsen for A/SKampmann,Kierulff &Saxild,hvortil firmaet samme år omdannedes.Endvidere medlem af bestyrelsen for A/S Dansk Sandpumpekompagni og Dansk Samvirke fra 1932, for A/S Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri og De forenede Bryggerier fra 1933, A/S Kampmann & Herskind fra 1934, samt for Store Nordiske Telegrafselskab fra 1936.Formand for bestyrelsen for Det danskeLuftfartselskab fra 1940, indtrådt i Direktionen 1947.Medlem af styrelsen for Scandinavian Airlines System(S.A.S).Medlem af Akademiet for de tekniske Videnskaber fra 1947 .
R.D.M.Udenlandske ordener: S.N.3,S.V.3
- Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Christian Peter (Per) Georg Kampmann (31. maj 1892 i København – 7. april 1959 i Ordrup) var en dansk ingeniør som stiftede Kampsax sammen med Otto Kierulff og Jørgen Saxild.
Efter 2. verdenskrig engagerede han sig i dannelsen af SAS, og blev selskabets første administrerende direktør (1947-50). Derudover var han i 1930'erne en af de mest aktive ved udarbejdelsen af forslag til broer over både Storebælt og Øresund.
|